ZDRAVLJE

I ĐACI IH MASOVNO KUPUJU, A DOKTORICA UPOZORAVA: POTIČU ARITMIJU, OKIDAČ SU ZA MOŽDANI UDAR



Znate li da ispijanje samo jednog napitka baziranog na velikoj količini kofeina u određenim okolnostima vaše dijete može dovesti u tešku životnu opasnost? Možda čak i smrt. Ne znate? Ne razmišljate o tome?

Možda je vrijeme da počnete kada čujete što kaže poznata splitska kardiologinja, docentica Duška Glavaš, voditeljica Intenzivne jedinice Klinike za bolesti srca i krvnih žila KBC Split.

Ona već dugo alarmira kako su našoj djeci “na izvolte” dostupna pića s velikim količinama kofeina i teina, visokoenergetske bombe koje mladost konzumira iz raznih motiva.

Najveći problem s njima je što u određenim stanjima mogu potaknuti srčanu aritmiju, potencijalni okidač za moždani udar, pa i iznenadnu smrt. Što je najgore, mladi ih vrlo često miješaju s alkoholom.

Javnost je nedavno šokirao slučaj 12-godišnjaka iz okolice Varaždina s moždanim udarom, čiji se uzrok direktno povezuje s pretjeranom konzumacijom energetskih napitaka.

Tragičan incident isprovocirao je eurozastupnicu Biljanu Borzan, koja je prozvala Vladu RH i resornog ministra zdravstva Vilija Beroša, radi nedonošenja zakonske zabrane prodaje tih pića maloljetnicima. Apelu europarlamentarke Borzan pridružuje se ugledna splitska liječnica dr. Glavaš, koja pojašnjava kako različiti stimulansi mogu dovesti do značajnih neželjenih učinaka na zdravlje, od blagih kliničkih oblika, do smrtnih ishoda, piše Slobodna Dalmacija.

A ono što spada u domenu stimulansa su alkohol, droga, pušenje, konzumiranje prekomjerne količine kofeina i teina, sportski stimulansi, energetski napitci.

Dr. Glavaš apelira na roditelje da djecu stalno upozoravaju na štetnost konzumacije napitaka, tzv. energetskih bombi, koji mogu dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema. Nekih s tragičnim ishodom: “Takvi napitci mogu potaknuti srčanu aritmiju, potencijalni okidač za moždani udar, pa i iznenadnu smrt. Bilo bi dobro javno ograničiti njihovu upotrebu kod mladih, upravo onako kako se to radi kod kupovine alkoholnih pića.”

No ne samo i do toga, iznenadni unos visoko-energetske bombe u tijelu određenih ljudi može dovesti do prave tjelesne bure. Brojni su to i sami osjetili na svojoj koži, nakon konzumacije nekog od napitaka na bazi velike količine kofeina javilo se i uznemirujuće ubrzano kucanje srca praćeno znojenjem.

Dr. Glavaš upravo to potvrđuje, kofeinski multi-povećani koncentrat u određenim situacijama može prouzročiti tahikardije i različite druge poremećaje ritma, čak i fatalne, variranja tlaka, spazam krvnih žila, opću slabosti i zatajivanje srca.

Na udaru su određena zanimanja, primjerice ljudi koji rade smjenski-noćni posao. Posebno su riziku nakon konzumacije takvih pića izloženi vozači”, veli dr.Glavaš.

Opasnost se samo povećava ukoliko se rade kombinacije stimulansa, primjerice miješanje energetskog napitka i alkohola, ili uparivanje s drogama ili cigaretama.

No ne zaboravimo, veli, dr. Glavaš, kako se kao stimulans koji može biti fatalnog ishoda drži i samo jedna jedina popušena cigareta, i to čak i kod okorjelog pušača. Jer ako ta jedna jedina cigareta izazove spazam krvnih žila, njen učinak može biti fatalnog ishoda.

Porazni su podaci ankete, provedene među osnovnoškolcima i srednjoškolcima Varaždinske županije, koji pokazuju da čak 65 posto učenika osnovnih škola i 85 posto učenika srednjih škola konzumira energetska pića, piše Slobodna Dalmacija.

Uznemirujuće je da je 20 posto učenika osnovnih škola, te 30 posto učenika srednjih škola imalo ozbiljnije smetnje prilikom konzumacije. Velik broj imao je simptome kardiovaskularnog sustava, odnosno stezanje i bol u prsima, ubrzani rad srca, a velik broj se požalio na mučninu i povraćanje.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

NAJNOVIJE

To Top